Darah Tinggi · Produk

9 Petanda Anda Menghidap Tekanan Darah Tinggi. Wajib Baca!

Petanda Awal Yang Kita ada Tekanan Darah Tinggi

Darah tinggi ataupun hypertensi adalah satu penyakit yang menjadi ‘pembunuh senyap’ kepada ramai yang menghidapinya. Ia terjadi disebabkan oleh salur darah kita menjadi sempit akibat daripada lemak-lemak yang melekat di dinding salur darah ataupun terjadinya pembekuan darah yang menyebabkan darah tak boleh nak mengalir di satu-satu kawasan.

Kita tak tahu pun salur darah kita sempit sebab kita tak nampak, betul tak? Kita takkan sedar pun yang kita ada darah beku dalam arteri kan? Sedar-sedar, dah macam-macam komplikasi lain yang kita alami, seperti serangan jantung dan stroke mahupun penglihatan kita mula kabur sehingga menyebabkan buta.

Sebab tu la, penyakit ini dipanggil pembunuh senyap.

Kita sukar nak tahu yang kita ada darah tinggi, tapi ada banyak simptom-simptom awal yang boleh buat kita sedar dengan lebih awal akan penyakit ini kerana simptom-simptom ini akan mengganggu aktiviti harian kita.

Simptom-simptom Awal Tekanan Darah Tinggi

Kita kena perhatikan dan sentiasa berjaga-jaga akan perkara-perkara yang luarbiasa yang tak pernah jadi dalam kehidupan seharian kita. Perkara yang luar biasa ini mungkin menjadi penyebab kepada pelbagai jenis penyakit bahaya tau.

Samalah juga dengan tekanan darah tinggi. Ada banyak simptom darah tinggi yang boleh buat kita sedar akan penyakit itu. At least, kalau kita sedar awal, awallah kita boleh merawatnya.

Antara simptom-simptom awal penyakit ini adalah:

1. Tekanan darah melebihi 130/80

Selalulah periksa tekanan darah kita. Tak perlu jumpa doktor pun takpe. Kita beli je mesin untuk periksa tekanan darah kita selalu.

Kalau bacaan tekanan darah kita 130/80 dan ke atas, itu tandanya kita menghidapi darah tinggi.

2. Cepat letih

Bila bekalan darah kurang, kita memang akan rasa cepat letih. Buat kerja sikit je pun dah termengah-mengah. Baru naik tangga pun dah tercungap.

3. Sesak nafas

Dah la cepat letih, tambah pula cepat rasa sesak nafas. Orang yang mengalami tekanan darah tinggi akan senang sesak nafas sebab oksigen tidak mencukupi akibat daripada darah yang lambat mengalir se seluruh badan.

4. Sakit kepala

Bila oksigen kurang, otak kita pun akan terjejas sama. Sebab itu kita mudah sakit kepala.

5. Hilang pertimbangan

Bukan setakat pening kepala tau, tapi ramai yang hilang pertimbangan badan terus. Rasa macam nak pitam. Sebab tekanan darah kita tinggi la tu.

6. Boleh pengsan dengan mudah

Sebab sesak nafas, kalau tak diberi oksigen dengan cepat, kita boleh pengsan dan tidak sedarkan diri.

7. Kabur penglihatan

Mata kita pun akan terjejas akibat dari tekanan darah yang tinggi. Sebab darah tidak mencukupi di bahagian mata, mata tidak mendapat cukup nitrient dan oksigen sehingga boleh menyebabkan mata kita jadi kabur.

8. Mual dan muntah

9. Sukar buang air kecil

Tekanan darah tinggi biasa dikaitkan dengan kencing manis. Kita akan mengalami masalah untuk buang air kecil dan menyingkirkan sisa bahan kumuhan berlebihan dalam badan.

10. Titik darah dalam mata

Apabila terdapat titik darah dalam mata, ia adalah salah satu petanda tekanan darah kita meningkat. Titik darah ini adalah disebabkan oleh darah beku yang berlaku di bahagian mata. Ia boleh menyebabkan kerosakan pada mata jika tidak dikawal.

.

Kalau kita ada tanda-tanda ini, kemungkinan besar adalah anda menghidapi penyakit tekanan darah tinggi. Segeralah berjumpa doktor sebelum berlaku komplikasi-komplikasi bahaya yang boleh membawa maut.


Komplikasi Darah Tinggi Yang Boleh Bawa Maut!


Apa yang perlu dilakukan?

Kalau doktor dah sahkan yang kita ada darah tinggi:

– ubahlah pemakanan harian kita

  • kurangkan makanan yang berlemak
  • kurangkan garam dalam makanan
  • elakkan makanan dan minuman yang manis

– ubah gaya hidup

  • bersenamlah 30 minit sehari. Tapi, janganlah buat senaman yang lasak sebab takut sesak nafas pula nanti. Buatlah senaman ringan sahaja. Yang penting, konsisten!

– kurangkan stress

  • orang yang menghidap darah tinggi tak elok kalau stress tau. Kurangkanlah stress walau susah mana pun kerja kita tu.

– Jangan lupa makan ubat yang doktor beri

– Amalkan suplement yang tinggi resveratrol

  • Kandungan resveratrol mudah didapati dalam buah yang berwarna gelap seperti anggur. Resveratrol berupaya untuk mengawal tekanan darah dan juga menurunkan tekanan darah kita ke paras normal.

Untuk dapatkan resveratrol yang banyak, paling mudah adalah dalam Vivix.

Bagaimana Resveratrol Di Dalam Vivix Menurunkan Tekanan Darah Tinggi

Resveratrol dan polifenol yang terdapat di dalam Vivix adalah 10 kali ganda lebih berkuasa dalam membaiki sel-sel sehingga ke peringkat selular, sekaligus membaiki tisu-tisu dan organ-organ menjadi lebih sihat. Organ yang sihat akan dapat melawan simptom tekanan darah tinggi.

  • resveratrol dan polifenol
    • kandungan resveratrol yang tinggi di dalam anggur muscadine membantu melancarkan peredaran darah untuk sampai ke jantung dan juga ke organ-organ badan yang lain.
    • resveratrol juga membersihkan pembuluh darah, membantu menurunkan kepekatan darah dan juga mencegah pembekuan darah
    • mencegah dari terbentuknya arteriosclerosis, iaitu keradangan pada pembuluh darah yang boleh menyebabkan salur darah kita bengkak dan pecah
    • mengawal bekalan darah normal ke seluruh badan
    • resveratrol dan juga polifenol di dalam vivix ini juga membantu dalam menurunkan paras triglyceride, kolesterol LDL dan juga lemak berlebihan di dalam darah.
  • Purple carrot
    • purple carrot yang tinggi kandungan Vitamin A membantu mengelakkan arteri dari tersumbat dan membantu merendahkan tekanan darah. 

.

Dengan adanya Vivix, kita semua mampu mengawal dan mencegah simptom-simptom awal tekanan darah kita dari meningkat. Kita akan dapat turunkan tekanan darah kita ke paras normal.

Jadi, untuk memastikan tekanan darah kita normal, eloklah ambil Vivix ini dari awal lagi. Selain dari membantu mengawal tekanan darah kita, kita dapat mencegah komplikasi-komplikasi bahaya lain yang boleh bawa maut. Kita boleh kena serangan jantung dan stroke tau. Kita juga boleh jadi buta bila tekanan darah kita tak terkawal.

Jadi, jangan tunggu lama-lama lagi, cegah tekanan darah dari meningkat. Jangan sampai kita terpaksa jalani pembedahan by-pass jantung hanya sebab kita tak kawal tekanan darah kita.

Hubungi Syu segera di 0192198621 untuk dapatkan Vivix anda hari ini.

.

Disclaimer: Produk Shaklee adalah vitamin, bukannya ubat. Walaupun ia terbukti secara saintifik menyihatkan badan, ia tidak berfungsi untuk merawat, menyembuhkan atau memulihkan penyakit kritikal.

Love,

Syu Amir

Pengedar Sah Shaklee JB dan Sekitarnya

Founder Diamonds Legacy

0192198621

COD: Skudai, UTM, Pekan Nanas, Bukit Indah, Tampoi Dan Sekitar JB

Pick-up point: Aeon Bukit Indah, JB / Paradigm Mall, Tampoi

Pos Ke Seluruh Malaysia dan Luar Negara (T&C apply)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.